“In een tijdperk waarin armoede een groeiend probleem is, waarin de kans op sociale daling groter is dan de kans op sociale stijging, gaan mensen bewust of onbewust op zoek naar manieren om uit te stralen dat ze ‘bij de goede kant’ horen – dat wil zeggen, bij de kant van de winnaars van het kapitalistische systeem.
Vandaar dat ‘betaalbare luxe’ alsmaar populairder wordt: producten die uitstralen dat je zwemt in het geld, terwijl ze je met je laatste beetje salaris net kan betalen. Een fles Aesop-zeep voor in de badkamer van je veel te dure huurhuis; een overdreven dure natuurwijn waarmee je overkomt als de rijkste gast bij het etentje, al moest je hem afrekenen met je creditcard.
Hoe meer we gevoelsmatig de controle verliezen over onze leefwereld, hoe meer we op zoek gaan naar producten die dat gevoel compenseren.”
– Doortje Smithuijsen (in: Kapitalisme is seksisme – een pamflet)
(Beeld: Pexels/Pixabay)
Geef een reactie