Skip to content

Waarom ik ‘alles kan eten wat ik wil’ (en toch niet dichtgroei)

Laat ik voorop stellen: ik geloof helemaal niet in diëten en ik geloof evenmin dat er in dieetland een Heilige Graal is die voor iedereen werkt. Elk lijf is anders, zoals elk mens anders is. En dus spreekt het voor zich dat iedereen wat anders nodig heeft.

Toch zie ik veel mensen in mijn omgeving worstelen met hun lichaam en leefpatroon. Sommigen zijn daadwerkelijk te zwaar, anderen voelen zich dik maar zijn dat allerminst. Mensen eten meer dan ze zouden willen, laten voedsel staan omdat ze denken dat het slecht voor hen is (terwijl dat in sommige gevallen best meevalt).

Als ik het hier dan met anderen over heb, krijg ik vaak te horen: ‘Ja, maar jij hebt makkelijk praten, met jouw slanke lichaam’. Tja, denk ik dan. Misschien heb ik deels geluk qua aanleg, maar er valt ook een heleboel gewoon áán te leren. En ik geloof dat heel veel van die kleine, dagelijkse gewoontes nu net het verschil maken.

20160403_131300

Ten grondslag aan dat alles ligt misschien wel dit: ik geloof dat je goed voor je lijf moet zorgen, hem/haar met liefde moet behandelen. Daarmee bedoel ik niet, juist niet, dat je altijd ‘perfect’ moet eten.

Wat dan wel? #Balancebaby! Dan krijg je op den duur vanzelf het lichaam dat bij jou en je leefstijl past. Zo horen wat mij betreft taart en wijn gewoon bij het leven – ik zou niet zonder willen, ook niet als ik dan 3 kilo lichter was.

Wat ik dan zoal ‘doe’ om te zorgen dat ik niet dichtgroei? Laat ik eens een lijstje maken. Doe er je voordeel mee – of niet, dat is aan jou. ;)

1. Begin de dag altijd met een groot glas water en wat fruit. ‘s Nachts raak je wel een halve liter vocht kwijt (zweet & verdampen), dat moet worden aangevuld. Bovendien begin je de dag meteen ‘fris’, een beetje de boel doorspoelen. :) Ook lekker: pers het sap van een halve citroen uit en leng het water daarmee aan.

Vaak is het eerste dat ik ‘s morgens eet een appel (Elstar, koud uit de koelkast en geschild). Als ik de vorige avond veel gegeten/gedronken heb, wacht ik soms een half uur voor ik mijn ‘echte’ ontbijt opeet. Tenzij ik te veel honger heb natuurlijk. En moet ik snel op pad, dan werk ik de bak havermout of boterhammen meteen weg.

Bijvoorbeeld als ik een belangrijke high tea-afspraak in Nijmegen heb ;)
Bijvoorbeeld als ik een belangrijke afspraak in Nijmegen heb ;)

2. Sowieso: drink veel water en groene thee. Het is goed mogelijk dat je meer eet dan je nodig eet, omdat je honger verwart met dorst. Ook zoiets dat ik mezelf door de jaren heen heb aangeleerd is veel drinken. Ik schat dat ik zeker zo’n 3 liter vocht per dag binnenkrijg. Nu is het bijvoorbeeld half 11 ‘s morgens en ik heb al 1 groot glas water en drie koppen groene thee op.

Of het wetenschappelijk bewezen is weet ik niet, maar groene thee zou ontgiftend werken. Er was een dag dat ik groene thee te smerig voor woorden vond. Nu is het mijn lievelingsdrankje. Vooral op een brakke dag vind ik het heerlijk om de dag te beginnen met een grote pot sterke groene thee. Waarmee ik maar wil zeggen: (bijna) alles valt te leren. De laatste tijd drink ik zelfs vaak ontzettend sterke, koud geworden groene thee. ;)

O en voor al die kantoormensen die dagelijks een sloot koffie drinken: koffie werkt vochtafdrijvend, je lichaam krijgt er juist een grotere behoefte aan water van.

3. Gooi light- en dieetproducten het raam uit. Natuurlijk, als je enorm gehecht bent aan je cola light, ga lekker je gang (ieder z’n guilty pleasure!), maar verwacht niet dat het je gezonder zal maken. Ik geloof dat je lichaam hunkert naar volle, rijke voedingsmiddelen. Daar kan het wat mee, daar krijg je energie van.

Optimel, 30+ kaas, koolhydraatarm ‘brood’ en halvarine zul je in mijn koelkast dus niet vinden. Volgens mij is er nog niemand doodgegaan van een bak volle yoghurt op z’n tijd. Tegenwoordig wordt brood eten al bijna als zonde gezien, maar wat is er eigenlijk mis met die goeie ouwe volkorenboterham? Sterker nog, als ik ‘vollere’ producten neem voel ik me ook meer verzadigd, waardoor ik vervolgens veel minder ga snaaien.

Roomboter, nog zoiets. Hele volksstammen denken dat je daar dik van wordt – de margarine-industrie heeft haar werk goed gedaan. Natuurlijk moet je geen pakje boter per dag wegwerken (duh), maar volgens mij is er niets mis met roomboter smeren op je brood. Sterker nog, ikzelf smeer liever een puur product dan een kunstmatig gefabriceerd goedje waarvan ik amper weet wat erin zit (Eetschrijver wijdde daar ook diverse stukjes aan.) Kies liefst wel voor biologisch, want in vet hopen zich afvalstoffen op, ook bij koeien.

eitjelunch
Volkorenbrood met een gebakken eitje, met kaas, een geschild appeltje erbij & een groot glas muntthee. Prima lunch, toch?

4. Maak een gewoonte van dagelijks bewegen. En dan heb ik het niet eens over sporten, maar echt de ‘kleine’ dingen, zoals:

  • Neem altijd de trap in plaats van de lift of roltrap (!). Op trein- en metrostations, op de luchthaven, op je werk. Vooruit, als je op de 10e verdieping van een gebouw werkt snap ik best dat je niet drie keer per dag omhoog gaat lopen. Maar doe het elke dag dan een keer. Mijn richtlijn hierbij is: t/m 3 verdiepingen omhoog = altijd  de trap.*
  • Stap je altijd in de bus voor een stuk dat minder dan 2 kilometer is? Ga in plaats daarvan te voet. Even 10 tot 20 minuten wandelen door de buitenlucht en je voelt je daarna stukken fitter. En ook hier geldt: een kwartiertje per dag lijkt niet veel, maar als je dit (bijna) elke dag doet zit je zo op 3 uur extra wandelen per maand.
  • Als je een auto hebt: kijk eens kritisch naar waarvoor je dat ding allemaal gebruikt. Toen ik een autootje had, ging ik er op een gegeven moment meerdere keren per week mee naar de supermarkt – terwijl die nog geen 8 minuten fietsen was. Natuurlijk is het soms makkelijk om de auto vol te laden met boodschappen, maar we maken onszelf wat dat betreft ook een hoop wijs. Als je geen auto had gehad, hoe had je het dan opgelost? Precies.

*Tenzij ik bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek heb – dan wil ik liever niet puffend en bezweet aankomen. ;)

5. Om nog even door te gaan op ‘kleine veranderingen’: kijk eens kritisch naar je huidige eetpatroon. Bijvoorbeeld de hoeveelheid beleg die je op elke boterham smeert – probeer dat voor de grap eens een week lang met een kwart tot een derde te verminderen. In een maand tijd telt dat behoorlijk op.

En: al is de calorie ‘maar’ een eenheid met veel beperkingen – avocado’s zijn ‘calorierijk’ maar ontzettend gezond! -, toch denk ik dat het nuttig is om van sommige producten te weten wat de energetische waarde ongeveer is. Dan kom je erachter dat je in plaats van een diepvriespizza (800-950 kcal) ook vier volkoren boterhammen kan eten (afhankelijk van het beleg dat je kiest ongeveer 500 kcal). Dat een sinaasappel ongeveer net zo veel energie levert als 1 paaseitje (maar natuurlijk veel meer voedingsstoffen). En dat een glas wijn evenveel calorieën bevat als een bakje kwark of yoghurt – terwijl dat laatste natuurlijk beter vult.

Niettemin: sommige dagen vragen gewoon om bezorgpizza met ijskoude Ice Tea.
Niettemin: sommige dagen vragen gewoon om bezorgpizza met ijskoude Ice Tea.

6. Ook kun je jezelf een aantal gezonde eet-basics aanleren, simpelweg door ze vanaf vandaag elke dag te doen. Dit zal per persoon verschillen; doe waar jij je goed bij voelt, wat bij jou past. Ik probeer bijvoorbeeld:

– Elke dag minstens 2 stuks fruit te eten. (Ik doe dit ongeveer 80 procent van de tijd, prima score lijkt me.)
– Te kiezen voor volkoren granen. Bruin brood is niet hetzelfde als volkoren!
– Doordeweeks bewust wat gezonder te eten, in het weekend wat losser (leve kaiserbroodjes, croissants en chocomel).
– Regelmatig wat rauwkost te nemen bij de lunch en/of het avondeten; wat cherrytomaatjes, schijfjes komkommer, een simpele salade met wat vinaigrette.
– Als ik ‘s avonds pasta/rijst/aardappelen eet (=vrijwel elke dag), weeg ik de ongekookte portie af zodat ik niet veel te veel maak voor 2 personen (normale portie = 75-100 gram p.p., afhankelijk van waar de maaltijd verder uit bestaat).
– Maximaal 2-3 dagen per week alcohol drinken.
– Niet te veel vlees te eten (liever gezegd: zo weinig mogelijk).
– Als ik zin heb in iets zoets: eerst een stuk fruit eten, daarna pas de chocola/koekjes. Dan eet je er toch minder van.
– Carrot cake te eten als ik de kans krijg. Niet omdat het zo gezond is, maar het is mijn lievelingstaart en je moet altijd je lievelingstaart eten.

#balancebaby: home made pasta carbonara (recept) met een grote bak sla & schijfjes komkommer.
#balancebaby: home made pasta carbonara (recept) met een grote bak sla & schijfjes komkommer.

Belangrijk: dit zijn richtlijnen, geen wetten. Het is geen strafkamp, het is je leven. Op brakke zaterdagen ontbijt ik soms met pizza. Moet kunnen toch? En van eieren met spek word je ook niet na 1x dik. Dat brengt me op het laatste punt:

7. Accepteer dat voor alles een tijd is. En laat dat je niet van de wijs brengen. Niemand heeft altijd hetzelfde, perfect stabiele eet- en leefpatroon. Er is een tijd voor dit, en een tijd voor dat. Ik eet ook heus niet elke dag braaf havermout of volkorenbrood als ontbijt. Soms begin ik de dag met een paaseitje. Soms heb ik een tijd elke dag cravings naar chocola en gaan er hier 2 repen Milka Extra Romig per week doorheen. Op een gegeven moment ben ik daar weer klaar mee of roep ik mezelf tot de orde.

20160509_183032
En na een familieweekend vol wijntjes, taart, winegums en friet aten we maandagavond een kleurrijke pastasalade. Omdat dat, als ik heel eerlijk ben, was waar ik het meest behoefte aan had.

Met bewegen idem: soms loop ik 4 keer per week hard, soms maar 1 keer. En als ik het druk heb met werk, kom ik soms even wat minder aan sporten toe, of vreet ik van de stress/vermoeidheid een zak winegums leeg. Het is allemaal oké. Zolang je van deze dingen maar geen gewoonte maakt. Niet voor niet is Suushi a little bit of everything – neem een beetje van alles en wees lief voor jezelf.

suushii
In de zon selfies maken is ook lief voor jezelf zijn, af en toe.

Dus soms leg ik de Milka weg en pak in plaats daarvan een schaaltje yoghurt met banaan en pure hagelslag toe. ;)

large

2 reacties

  1. Wouter

    Het is nog veel simpeler dan dat: calorieën in = calorieën uit en je blijft op gewicht. Calorieën in > calorieën uit en je komt aan. Calorieën in < calorieën uit en je valt af. Je kan er een beetje mee spelen door te sporten (20 procent van het resultaat) maar het overgrote deel komt gewoon uit de vergelijking die hier boven staat. Maar dat is wat je hierboven eigenlijk zegt.

  2. juzo

    Het hele geheim ligt in de verbranding.
    Heb je een zenuslopende baan, vol van de allergrootste activiteit en energie, zoals eindredacteur bij een dagblad, redactiechef bij een dagblad, algemeen verslaggever bij een dagblad, politieverslaggever bij een dagblad, dan blijf je vanzelf dun. Héél, héél erg mager. Je rent je namelijk het apelazarus.
    Ten tweede is een buitengewoon goed middel: doe alles met de fiets.
    Dus woon je 40 kilometer van je werkplaats, de centrale redactie van een dagblad, dan rij je ‘s morgens 40 kilometer met de fiets, en dan rij je ‘s avonds 40 kilometer met de fiets. Onder ALLE omstandigheden. De goede conditie blijft dan nog minstens 10 jaar werkzaam, en het persoonlijk gewicht komt bij een meter vier en tachtig niet boven de vijf en zeventig kilo. Verder gebruik je nooit alcohol, je rookt niet, en je neemt ‘s nachts, altijd, acht uur slaap. Zijn er nog vragen? Geen vragen? Goed zo. Dan begrijpen we elkaar tenminste.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.