Thuiswerken 2.0

Weet je nog dat ik een rijtje tips verzamelde na “al” vier maanden thuiswerken? Little did I know… We zijn nu bijna een jaar thuis kantoortje aan het spelen, dus het leek me hoog tijd jullie te voorzien van een frisse set aanmoedigingen.

Go get ‘em, kantoortijger.

Ga naar buiten vóór de werkdag begint

Loop een rondje, stap desnoods op de fiets – maakt niet uit, als je maar even de deur uit bent. Ook op drukke dagen; echt, alleen een blokje om van vijf minuten maakt al een wereld van verschil. Zie het als ‘naar je werk gaan’. Is je huisgenoot nog thuis, dan kun je dat zelfs hardop roepen: dag schat, ik ben naar kantoor! (Nee, dat is niet raar, of nou ja een béétje dan, maar barre tijden vragen om creatieve #coronamaatregelen.)

Moeilijk om jezelf te motiveren? Haal je collega’s over om een competitie te starten in de Ommetje-app. Bij Einder is het al weken een spannende nek-aan-nekrace, en aangezien je BONUSPUNTEN krijgt als je vóór 9 uur ’s morgens een Ommetje loopt, is ons hele team tegenwoordig ruim voor die tijd al aan de wandel. ;-)

O ja, en houd je niet van sporten, bedenk je dan dat bewegen niet alleen goed voor je lijf is. Ook je hersens houd je er gezond mee! Anders gezegd: na een ochtendwandeling kun je de rest van de dag beter nadenken. Komt dat Ommetje ook nog je carrière ten goede.

En zeg nou zelf, dit soort uitzichten zijn geen straf.

Kleed je aan

Nee, natuurlijk hoef je niet totally fashionable te zijn. In deze koude winterdagen zit ik ook altijd met sloffen om m’n voeten en een dekentje over m’n benen achter mijn bureau.

Maar trek tenminste wat fatsoenlijks aan. Ja, ook als je niet hoeft te videobellen. Het ritueel van aankleden, tandenpoetsen, haren kammen en eventueel iets op je gezicht smeren helpt je om de switch naar ‘werkmodus’ te maken.

Te veel moeite om dit élke dag te doen? Blaas het concept Casual Friday nieuw leven in en trakteer jezelf op een pyjamawerkdag als je de rest van de week aangekleed ‘op je werk’ bent verschenen.

Creëer een werkplek

Oké, de eerste zes maanden van dit hele thuiswerkgedoe zat ik gewoon aan de keukentafel. Tijdelijke situatie immers, dacht ik toen nog, en pre-corona werkte ik ook altijd gewoon beneden op mijn thuiswerkdag.

Maar ja, toen had ik welgeteld één thuiswerkdag per week – ik gebruikte ‘m om ongestoord zaken uit te werken en intussen sociaal een beetje op te laden.

Als je elke dág thuiswerkt, heb je een gedegen werkplek nodig. Liefst in een aparte ruimte, zodat je na de werkdag letterlijk de deur achter je dicht kunt trekken. Woon je klein, maak dan in elk geval een dagelijks ritueel van het op- en afbouwen van je werkplek: ’s morgens installeer je je laptop en eventuele externe toetsenbord/beeldscherm, aan het eind van de dag berg je ze weer op, samen met de notitieblokken, post-its en lege koffiemokken die zich hebben verzameld.

Ja, dat kost even wat moeite. Maar geloof me, zo’n ritueel dient een doel: ook deze handeling helpt je om de overgang van werk naar privé te markeren.

Neem op tijd pauze (sowieso: neem pauze!)

Sinds ik boven een werkplek heb, lunch ik niet meer achter mijn MacBook. In plaats daarvan loop ik zónder laptop en telefoon naar beneden, smeer mijn boterhammetjes en eet ze rustig op met een boek of tijdschrift voor m’n neus.

En eerlijk is eerlijk: dat komt mijn productiviteit in de middag enorm ten goede.

Ook rond lunchtijd wandelen (yep, daar is-ie weer) is een lekkere break. O ja, en mijn fysiotherapeut M zweert bij powernaps – even twintig minuutjes liggen en en dan weer opgefrist door. Wel een wekker zetten!, anders beland je in een diepere slaapfase en word je mega-groggy wakker. Dat was nou net níet de bedoeling.

Pro-tip: plan een half uurtje telefonisch bijkletsen in met een vriendin. En doe dat wandelend, zo sla je mooi vier vliegen in één klap: sociaal contact, beweging, daglicht én pauze.

Plan ook ‘schakeltijd’ in

Bedenk dat je voorheen tussen verschillende taken automatisch een kleine pauze had. De vergadering was afgelopen, je kletste nog wat na met twee mensen en haalde een kop koffie of thee. Of je was naar een afspaak buiten de deur geweest en zat daarna een tijdje in de trein of auto terug naar kantoor.

Al die schakeltijd of ’tussentijd’ verdwijnt ongemerkt, nu je de hele dag achter je beeldscherm zit te Teamsen. Voor je het weet beland je in een soort videovergaderingmarathon from hell. Gelukkig kun je dat voorkomen door voor én na elk gepland overleg 15 tot 30 minuten ‘uitloop’ te blokken in je agenda.

Kun je mooi meteen je actiepuntjes verwerken / de volgende meeting voorbereiden / een spoedje afhandelen / even een kop thee halen. En tijdens het overleg zelf zit je ook niet meer zo op hete kolen.

Praat met je collega’s

En dan dus niet alleen over werk, he. Plan af en toe een koffieafspraak in waar je elkaar gewoon even onder vier ogen rustig kunt spreken. Want hoe gaat het nou écht?

Sowieso is het superbelangrijk dat je in je team eerlijk kunt zijn over hoe je je voelt onder deze hele situatie. Dat jullie naar elkaar durven uit te spreken wat er misschien níet goed gaat. Of dat je gewoon even baalt van het hele gedoe. Dat je kantoor mist. En dat je kinderen je zo onderhand tot waanzin drijven, kunnen die scholen alsjeblieft zo snel mogelijk weer opengaan?!

Alleen al dat kunnen zeggen, lucht vaak enorm op. Ik durf te wedden dat je vooral bijval oogst; je bent niet de enige die worstelt. En cliché maar waar, gedeelde smart is in dit geval écht halve smart.

Wees lief voor jezelf

Moeten we kazig afsluiten? Ja, we moeten kazig afsluiten.

Maar echt. Het is niet makkelijk, jongens. Vooruit, er zijn vast mensen die zichzelf elke dag op wonderbaarlijke wijze moeiteloos gefocust en gemotiveerd houden. Maar voor de rest van ons is het normáál om af en toe een off-day te hebben. Sterker nog: pre-corona had je waarschijnlijk ook wel eens zo’n BLUH-dag, dus het is niet gek dat je dat nu zelfs wat vaker hebt.

Gun jezelf die tijd.
Je doet het super.

Pro-tip: schrijf aan het einde van elke dag 3 leuke dingen van die dag op. Klinkt arbitrair, maar dit is een hele praktische én effectieve manier om te oefenen met positief denken. Je traint je brein als het ware om een andere, constructievere focus te vinden. Bovendien geeft het houvast; de lijstjes helpen je om de dagen uit elkaar te houden als alles een blur dreigt te worden. Ik voel me significant beter in periodes dat ik dit dagelijks doe.

En als je ochtend dan zó begint, heb je om 8 uur het eerste leuke ding van de dag al binnen.


Geplaatst

in

door

Tags:

Reacties

2 reacties op “Thuiswerken 2.0”

  1. Wat een goeie tips. En ze zijn eigenlijk ook allemaal heel logisch, ik pas ze alleen nog veel te weinig toe…

  2. Knap dat je die blokjes om voor werktijd volhoudt. Ik rol tegenwoordig om 9 uur uit bed en heb te weinig discipline voor een wandeling. Ik vind thuiswerken nog steeds heel fijn en kan de dag gelukkig wel goed (mentaal) afsluiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.