SEO-tips: zo is je blog beter vindbaar in Google

Geef toe: als je blogt, wil je graag gelezen worden. Natuurlijk kun je je bekendheid vergroten door links naar je verhalen te delen op sociale media, maar het is ook handig als zoekmachines je blog makkelijk kunnen vinden. Gelukkig zijn daar allerlei trucjes voor: SEO – search engine optimization – heet dat in websitejargon. Op internet zijn overal lijstjes met SEO-tips te vinden; zó veel, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet…

In mijn werk als communicatieadviseur kom ik de term SEO regelmatig tegen, en ik heb ook eens een webinar gevolgd over het onderwerp. Toch had ik me tot voor kort nooit écht verdiept in de materie. Ja, natuurlijk wist ik dat SEO te maken heeft met zoekwoorden en meta-omschrijvingen, maar mijn kennis op het gebied van zoekmachine-optimalisatie voelde niet echt stevig.

De laatste tijd heb ik me daarom wat serieuzer verdiept in SEO. Vooral omdat ik achter de schermen bezig ben met een verbeterslag van Suushi. Maak je geen zorgen, ik ben niet van plan om mijn blog voortaan honderd procent SEO in te richten – dat zou ten koste gaan van m’n authenticiteit.

Want dat vind ik wel: SEO-schrijven betekent in zekere zin een verarming van de online taal en een vermindering van je creativiteit als schrijver. Je ‘moet’ immers bepaalde woorden, termen en koppen gebruiken om goed gevonden te worden. Een post met de titel hoe ik leerde mijn verdriet te omarmen doet het qua vindbaarheid beter dan een vage blogtitel als ‘Monster‘. En schrijf je een blog van 600 woorden, dan is het voor de SEO beter als je keywords – termen die aangeven waar het stukje over gaat – daar minstens vijf keer in terugkomen.

Maar ja, dat betekent ook dat je vindbaarheid boven inhoud stelt. Uniformiteit boven creativiteit. En dat weiger ik.

Tegelijkertijd is het te makkelijk om te zeggen dat ik ‘dus’ niets doe aan SEO. Je kunt namelijk een heleboel dingen doen die aan de voorkant van je blog niet of nauwelijks zichtbaar zijn, terwijl ze er wél voor zorgen dat je online beter gevonden wordt.

En die SEO-tips deel ik graag met jou!

SEO-tips schrijven met een laptop aan de keukentafel

1. SEO 101: installeer de Yoast-plugin

Gebruik je WordPress voor je blog? Yoast is je beste SEO-vriend. Wat leer ik veel van deze plugin. Eigenlijk leerde Yoast mij de SEO-tips die ik in theorie al kende, toe te passen in de praktijk, bij elke post weer.

Yoast laat je in de berichteneditor zien hoe jouw post scoort op leesbaarheid en SEO (rood, oranje of groen). Ook laat de tool precies zien waar de problemen zitten en hoe je die kunt oplossen. Bovendien kun je voor elke blog makkelijk een keyphrase en meta-omschrijving invullen.

De meta-omschrijving is het stukje tekst dat Google laat zien als jouw post wordt getoond in de zoekresultaten. Je kunt het zien als een ‘advertentie’ voor je artikel. Let maar op als je zelf iets zoekt op Google: vaak bepalen deze twee regels of je op een zoekresultaat klikt. Belangrijk is dat je als lezer het idee krijgt dat de post relevant voor je is.

2. Zorg voor een pakkende titel

Tja, daar heb je het al. ;-) Zelf maak ik bewust de afweging om hier niet altijd aan te voldoen. Ik snap ook heus dat een blog als ‘donderdag, vrijdag & zaterdag‘ met als inhoud zes losse puntjes niet héél hoog scoort in Google. Maar ik wil die dagboekstukjes nu eenmaal maken en ze niet steeds inleiden met een heel verhaal.

Prima dus om dat zo te houden, is mijn afweging. Zolang een aantal posts maar wél makkelijk te traceren zijn – zodat nieuwe lezers hun weg kunnen vinden naar Suushi.

En dat gebeurt, gelukkig. Zo doet mijn blog met de beste alcoholvrije drankjes als het feest is het nog altijd opvallend goed – overigens ook al vóórdat ik me verdiepte in SEO. Ook m’n recente verhaal over hoe het voor mij was om corona te hebben blijkt populair.

3. Gebruik tussenkopjes

Online lezers zijn lui. Zeker lezers die op zoek zijn naar één specifiek stukje informatie, scannen liever een lap tekst dan dat ze elke letter lezen. Bovendien, zeg nou zelf: een wall of text van meer dan duizend woorden leest niet erg prettig.

Help je lezer dus op weg met tussenkopjes. Belangrijk: maak ze ook op als kop (H1, H2 etc.) en niet ‘gewoon’ als paragraafkopje. Zorg er als het even kan voor dat je keyphrase in de subkopjes terugkomt – dat vinden zoekmachines leuk.

Persoonlijk kies ik ervoor om dit niet bij elke blogpost te doen (columns hebben nu eenmaal vaak geen tussenkopjes). Maar ik had bijvoorbeeld een aantal blogs met tip-lijstjes waarvan het kopje nog als paragraaf stond opgemaakt.

Dus dan was dit het kopje
En begon hier de alineatekst.

Kleine moeite om de opmaak aan te passen:

Nu is dit de kop

En volgt daaronder de tekst. Leest ook meteen prettiger, doordat er meer ‘lucht’ (witruimte) komt op de pagina.

Op deze manier paste ik bijvoorbeeld m’n blogs met tips om lekker te eten in Slovenië, tips om minder geld uit te geven en het lijstje met 10 boeiende podcasts aan.

4. Voeg linkjes toe

Lees je post na het schrijven nog eens goed na. Kun je linken naar andere berichten op je blog, of naar andere websites? Zorg bij voorkeur dat elke blog in elk geval één interne link (naar een andere pagina van jezelf) en een externe link (naar een andere site) heeft.

Als er veel links naar een bepaalde post leiden, is dat voor Google een indicatie dat dit een belangrijk bericht is.

Als er veel links naar een bepaalde post leiden, is dat voor Google een indicatie dat dit een belangrijk bericht is. Het beste is natuurlijk als die links niet alleen van jouzelf afkomstig zijn, maar als anderen ook naar je linken.

5. Geef je afbeeldingen een herkenbare naam

Geef afbeeldingen een passende, herkenbare bestandsnaam voordat je ze uploadt. Dus niet IMG3204.jpg, maar bijvoorbeeld vers_desembrood.jpg. Daarmee maak je het makkelijker voor Google Images om jouw foto’s te vinden. Voeg bovendien een ‘alt-tekst‘ toe – ook dat kan met Yoast. Dat helpt zoekmachines te begrijpen waar jouw afbeeldingen over gaat.

kattenplaatjes doen het ook altijd goed
Kattenplaatjes doen het altijd goed natuurlijk. Ook als ze totaal niets met het onderwerp te maken hebben ;-)

6. Gebruik tags en categorieën

Ik snap niet helemaal waarom, maar de meest bekeken pagina van Suushi – naast de homepage – is /tag/crodino. In de eerdergenoemde post over alcoholvrije drankjes heb ik het over Crodino, een bitterzoet aperitief. Om de een of andere reden weten bezoekers deze pagina te vinden (misschien mensen die zoeken naar informatie over cordino?). Ik vermoed dat dat ermee te maken heeft dat de ‘alcoholvrij’-blog goed is getagd. Voeg dus altijd tags toe – eigenlijk op dezelfde manier als je hashtags gebruikt op Instagram.

Ook categorieën hebben meerwaarde. Door je berichten ordenen in categorieën – zoals Persoonlijk, Minder op je smartphone en Zelfcompassie – kun je ervoor zorgen dat lezers langer blijven hangen. Ze komen toevallig binnen bij één bericht en kunnen makkelijk doorklikken naar andere content die relevant voor hen is.

Gebruik dus tags en categorieën om je posts te rangschikken – ook daarmee help je de lezer én zoekmachines op weg.

7. Check je Google Analytics en kijk wat je al in huis hebt

Het kan geen kwaad om je Google Analytics-statistieken er eens bij te pakken om te zien hoe jouw verschillende pagina’s nu al scoren. Welke posts doen het goed? Hoe lang blijven lezers gemiddeld hangen? En via welke kanalen vinden jouw bezoekers hun weg naar je blog?

Zeker als je langer blogt, heb je ongetwijfeld een schat aan goede content in je archief – je enige taak is om die informatie beter te ontsluiten.

Deze informatie kan je helpen om bijvoorbeeld oude berichten op te frissen. Je hoeft namelijk niet pas vanaf nú je berichten beter in te richten. Zeker als je langer blogt, heb je ongetwijfeld een schat aan goede content in je archief – je enige taak is om die informatie beter te ontsluiten. Voeg keyphrases, meta-omschrijvingen, categorieën en tags toe, label afbeeldingen en kijk of je tussenkopjes kunt gebruiken (of bestaande paragraafkopjes kunt vervangen door koppen in alineastijlen). Mooie zomerklus, dacht ik zo. ;-)

8. Tot slot: zorg voor goede, inhoudelijke en relevante content

Dit is uiteindelijk misschien wel de belangrijkste tip. Want hoeveel linkjes, tags, en gelabelde foto’s je ook hebt – uiteindelijk gaat het om de inhoud.

Google beoordeelt je website onder andere op hoe lang bezoekers er blijven hangen. Dat heet het ‘bouncepercentage‘: hoeveel procent van je bezoekers kijkt alleen op de pagina waar ze binnenkomen, en is daar binnen een paar tellen weer weg?

Een website is in die zin net een restaurant: als je je na twee stappen binnen alweer omdraait, is het vast geen leuke of interessante plek.

Alle andere SEO-tips kun je zien als hulpmiddelen om jouw bezoeker zo snel en goed mogelijk naar je content te leiden. Maar rammelt de content, dan stort je SEO-bouwwerk als een kaartenhuis in elkaar.

Kortom: wil je beter gevonden worden in Google, houd dan deze SEO-tips en -trucjes in je achterhoofd. Maar maak het niet te technisch of ingewikkeld voor jezelf; blijf bovenal lekker schrijven vanuit je hart.

Reacties

4 reacties op “SEO-tips: zo is je blog beter vindbaar in Google”

  1. Wat een fijne tips, dankjewel! Ik let zelf helemaal niet op SEO omdat ik niet wil dat mijn stukjes eronder lijden en het mij juist om het schrijven gaat, maar ik wist niet dat er ook manieren waren om achter de schermen je SEO te verbeteren. :)

    1. Ha, ja precies dat vind ik zelf dus ook…daarom bleef ik er ook lang per definitie bij weg. Maar gelukkig zijn er dus ook manieren om beter vindbaar te zijn die je inhoud niet schaden :) Fijn om te horen dat je wat hebt aan de tips!

  2. Nou, ik ben weer begonnen met een leesachterstand inhalen en dit is wel meteen iets wat ik veel interessanter vond dan de titel deed vermoeden. En waar ik ook wel wat tegenstrijdigheden in mezelf ervaar. Voornamelijk: wil ik me hiermee bezig houden? Is het niet juist om een klein bescheiden blogje te hebben waar een select groepje wat aan heeft?

    En wat nog wel het hoofdding is: waarom werkt deze wereld niet alleen op kwaliteit maar ook op zelfpromotie en sensatie?

    Ik heb weer wat dingen om voor mezelf na te gaan, dankjewel. :)

    1. Hé Loes, ja, herkenbare gedachten… ik had inderdaad ook lang het dilemma ‘wil ik hiermee bezig zijn’. Maar inmiddels denk ik: ik vind het jammer als mensen die mijn schrijfsels potentieel interessant vinden, me niet kunnen bereiken omdat ik slecht bewegwijzerd ben op het web. Tegelijkertijd vind ik het inderdaad cruciaal dat kwaliteit (en: schrijven hoe ik dat wil) voorop blijft staan. Maar ik geloof dus dat dat kan. Een stelling die trouwens nog niet bewezen is ;-)

      En op je laatste vraag: ben wel benieuwd – bij wijze van gedachte-experiment – hoe zou een wereld eruitzien zonder ‘zelfpromotie’, denk je? Zouden we dan bijvoorbeeld alleen op nieuwe dingen komen doordat anderen ze aan elkaar aanraden? (En wat zou er dan bijvoorbeeld nog in de media- en lifestylerubrieken van kranten en magazines staan…) Ik weet eigenlijk niet of het per definitie iets slechts is, ik ben ook blij dat sommige dingen mij zijn aangeraden – ook als dat uiteindelijk een lobby van de maker zelf was. Maar ik weet het antwoord eigenlijk niet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.