Skip to content

Profiel

In het vliegtuig naar Zweden las ik As in tas van Jelle Brandt Corstius. Ik kreeg het te leen van een vriend en dat kwam goed uit, want ik zocht nog iets te lezen voor onderweg. Zeer geschikt daarvoor, zei hij, ‘in twee uurtjes ben je er doorheen’.

Gisteravond, in het éénkamerappartement van mijn broer in Göteborg, sloeg ik het boekje dicht. Niet moeilijk, je leest het inderdaad zo weg, en toch intrigeert het me. Omdat het over een lange fietstocht gaat, en ik sinds enige tijd zelf ook overweeg een stuk te gaan fietsen, Europa in. En omdat het gaat over opgroeien, de band tussen ouder en kind, en natuurlijk over de markante figuur die Hugo Brandt Corstius was.

Fijn leesvoer dus. En toch: zou ik het ook hebben gelezen als het niet over Jelle en Hugo ging – toch enigszins Bekende Nederlanders – maar over een willekeurige zoon die de as van z’n vader al fietsend naar Zuid-Frankrijk bracht? Los van de kwaliteit van de tekst (want daarover geen twijfel): zou ik dan wel zo makkelijk tegen het boek aan zijn gelopen?

Want ja, Jelle zat bij DWDD en er stond een groot interview met hem in de Volkskrant en op Twitter spraken mensen al over het boek toen het net uit was. Brandt Corstius is een bekende naam, een kwaliteitsstempel als het ware. Dan word je toch wel nieuwsgierig.

Ik denk de laatste dagen weer eens na over hoe ‘belangrijk’ zichtbaarheid is als je een ‘goed’ schrijver gevonden wilt worden. (Die aanhalingstekens staan er bewust.) Hoe je jezelf moet profileren als je het wilt maken in de journalistiek of als schrijver/columnist. Of lijkt dat maar zo?

Want tegelijkertijd denk ik: als je daar maar de hele tijd zo bewust mee bezig bent, vergeet je te zijn en word je daarmee minder authentiek. En authenticiteit, dát is volgens mij uiteindelijk wat iemand goed maakt. Elizabeth Gilbert schreef daar het volgende over in haar boek Big Magic:

Originaliteit versus authenticiteit

Misschien ben je bang dat je niet origineel genoeg bent. Misschien is dat het probleem: je bent bang dat je ideeen gewoontjes en alledaags zijn en dus het creeeren niet waard. (…)

De meeste dingen zijn al eens eerder gedaan, maar niet door jóu. (…)

Wat maakt het uit als we dezelfde onderwerpen opnieuw behandelen? Wat maakt het uit als we keer op keer, generatie na generatie rond dezelfde ideeen cirkelen? (…)

Maar zodra je je eigen expressie en passie in een idee steekt, wordt dat idee echt van jou. Kortom, hoe ouder ik word, hoe minder ik onder de indruk ben van originaliteit. Authenticiteit doet me tegenwoordig veel meer. Pogingen tot originaliteit voelen vaak geforceerd en geknutseld aan, maar authenticiteit heeft een stille weerklank die mij steevast weet te raken.

Zeg dus gewoon wat je wilt zeggen, en zeg het met heel je hart.

Als ik nu de indruk wek dat ik zeg dat ‘Jelle zijn boekje alleen maar een succes is vanwege zijn bekendheid’ – dat is nadrukkelijk niet het geval, integendeel. Slecht werk blijft slecht werk en talent is talent. Daarom juist – ik vraag me af: is jezelf (online) profileren een handig middel om je talent te verspreiden, en daarmee je capaciteiten te benutten? Of moet je het links laten liggen en erop vertrouwen dat je er dan óók wel komt? Om Jelle maar weer als voorbeeld te nemen: ja, mensen hebben een beeld van hem, wellicht ook door zijn ‘bekende’ familie, maar hij is in mijn ogen júist authentiek.

Toch voel ik me soms klem gezet – ook een reden waarom mijn cursor steeds weer een aantal seconden aarzelend boven de ‘Publish’-button zweeft voordat ik hier iets plaats. Want als je jezélf niet gedefinieerd hebt, loop je het risico dat anderen dat doen. Dan krijg je een labeltje.

Terwijl: als ik iets níet wil momenteel, is mezelf definiëren/uitvinden. Ik ben 24 en alles ligt open. Laten we nu maar eens kijken waar dat allemaal toe leidt.

 

One Comment

  1. Herkenbaar Suus. Grappig om hier dingen te lezen die ook door mijn hoofd spoken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.