Onzinnige persberichten

Bij de redactie van NU.nl komt dagelijks een stroom aan persberichten binnen. Als economieredacteur is het onder meer mijn taak om de mailbox bij te houden.

Sorry, bedrijven: negen van de tien persberichten gooi ik na een korte scan op inhoud weg. Omdat ze niet relevant zijn, omdat ze een te hoog “wij van WC-eend”-gehalte hebben, omdat het nieuws al oud is.

Dat ene bericht dat wél interessant is, verwerk ik meestal tot een nieuwsbericht met eigen insteek. “Opening spectaculair verlengde 3e piste Zoetermeer in September 2016, uitbreiding en resultaatontwikkeling SnowWorld op koers” wordt dan bijvoorbeeld “verlengde piste skihal SnowWorld in het najaar open”. Soms bel ik een en ander nog even na.

Maar soms, soms komen er mailtjes binnen die eigenlijk te prachtig zijn om meteen door te verwijzen naar de prullenbak. Omdat ze hilarisch geformuleerd zijn, zó hoog van de toren blazen dat het lachwekkend is en een gigantisch NO SHIT, SHERLOCK-gehalte hebben.

Dus hé, waarom niet wat van die berichtjes verzamelen?
Ter uwer lering ende vermaeck. (Zo moet het dus níet.)

Bijvoorbeeld deze mail van Hotels.com:

Beste relatie,

Gegevens van accommodatie expert Hotels.com laten deze maand een toename in Nederlandse zoekopdrachten naar hotelkamers in Rio de Janeiro zien van maar liefst 540% ten opzichte van een jaar geleden.

Woooow jongens, hoe zou dát nou toch komen?

Of dit GROOTSCHALIG ONDERZOEK:

PERSBERICHT

Nieuw grootschalig onderzoek onder 4000 jongeren

Jongeren voelen zich ‘anders’

De 5- tot 25-jarigen van nu voelen zich niet alleen anders, ze staan ook anders in het leven en willen het anders doen dan hun voorgangers. Dat blijkt uit nieuw grootschalig onderzoek onder vierduizend 5- tot 25-jarigen.

Tja, dat ‘anders willen zijn dan de vorige generatie’ is nogal iets van alle tijden, als je het mij vraagt. Maar misschien vergis ik me, hoor. Er komt immers binnenkort een boek uit. En dan is het waar, toch?

Even hoor. Een VIJFjarig kind dat ‘anders in het leven staat dan zijn voorgangers’?
Stel het je gewoon eens voor. Dat zo’n kind, dat net zijn eerste woorden leert schrijven, plots een essay opstuurt naar de Volkskrant over hoe hij zichzelf ziet in relatie tot anderen.

Op het moment dat vijf- tot tienjarigen zich en masse, openlijk – en in die woorden – plaatsen tegenover de generatie vóór hen, ja, dán is er misschien echt iets veranderd.

Overigens ben ik met mijn 25 jaar ook nog deel van de onderzochte doelgroep. Bij dezen neem ik afstand van de conclusies. ;)

Nee weet je, dat is flauw. Want eerlijk is eerlijk: onzinnige persberichten maken de dag van een bureauredacteur toch bést een stukje leuker.


Geplaatst

in

door

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.