Ik wilde dus al een tijdje met de trein naar m’n familie in Zweden. Al in 2019 ontstond dat plan, maar ja toen kwam de pandemie. Vervolgens boekte ik twee keer tickets maar er kwam steeds wat tussendoor, waardoor ik niet weg kon.
Maar nu dan toch! En wat was het een fijne reis.
Ik vertel je er graag alles over.
Hoe ga je met de trein naar Zweden?
Als je met de trein naar Zweden wilt, heb je minstens twee goede opties:
- Eerst naar Hamburg en dan met de nachttrein naar Malmö of Stockholm.
- Met de trein naar Kiel (Noord-Duitsland) en dan overstappen op de nachtboot naar Göteborg.
De nachttrein boek je via aanbieder Snälltåget. Op dit moment (voorjaar 2022) rijdt de trein van begin april t/m eind september. Op de website van Snälltåget lees ik dat de vertrektijden voor de winter van 2022/23 later dit jaar worden gepubliceerd. De trend is dat er steeds meer nachttreinen gaan rijden. Dus wie weet!
Ga je met de nachtboot, dan boek je via twee aanbieders. Je neemt eerst een trein vanaf je bestemming in Nederland naar Kiel; dat kan bij Deutsche Bahn. En je boekt de nachtboot van Kiel naar Göteborg bij Stena Line.
Zelf reisde ik dit voorjaar met de nachttrein, dus daar ga ik in dit artikel het meeste op in. Maar ik ben ook wel eens met de nachtboot geweest (met de auto weliswaar), dus reageer vooral onder deze post als je daar vragen over hebt!
Hoe lang doe je erover?
Tussen de 12 en 24 uur, afhankelijk van je bestemming, aansluitingen en overstaptijden. Let wel: een flink deel van de reis ben je lekker aan het slapen. De reis voelt dus een stuk minder lang!
In mijn geval: ik stapte op maandag om 17.37 uur vanaf Arnhem in de trein naar Hamburg. Rond middernacht kroop ik in m’n trein-bedje en rond 7 uur ’s morgens kwam ik aan in Malmö.
Daar stapte ik over op een luxe intercity van SJ, de Zweedse nationale spoorwegmaatschappij. Rond het middaguur was ik in Göteborg en om 15.45 uur kwam ik aan in Karlstad, provincie Värmland (midden-Zweden).
Reis je naar Stockholm, dan zit je vanaf Hamburg in dezelfde trein. Om 14.15 uur kom je aan in de Zweedse hoofdstad; check de precieze treintijden hier.
Wat kost het?
Ook dat hangt af van je wensen, keuzes, het seizoen en de economie. Maar ik snap dat je aan dat antwoord niet zo veel hebt. ;-)
Dus om je een idee te geven: ik betaalde 225 euro voor het traject Hamburg-Karlstad (in één keer geboekt via Snälltåget; ook de treinen van SJ kun je meeboeken – handig, want zo heb je meer rechten bij vertraging). Daar kwam nog ongeveer 80 euro bij voor Arnhem-Hamburg. In totaal dus iets meer dan 300 euro.
In het hoogseizoen is dat misschien iets duurder. En als je een goede aanbieding scoort, misschien wat goedkoper.
De nachtboot lijkt duurder, concludeer ik op basis van steekproeven. In je eentje betaal je zo’n 200-350 euro voor de overtocht Kiel-Göteborg (retour) – met z’n tweeën is wat voordeliger omdat je een hut kunt delen.
Daar komen nog treintickets bij van Nederland naar Kiel, en eventueel tickets naar je bestemming in Zweden. Tenzij je in Göteborg blijft, wat overigens helemaal geen slecht idee is. ;-)
Zeg dat je van deur tot deur zo’n 300 tot 400 euro per persoon kwijt bent als je met de nachtboot reist. Disclaimer: dit zijn schattingen op basis van wat zoekrondjes. Als je slim boekt en flexibel bent, kan het misschien goedkoper!
Trein of boot naar Zweden? De voor- en nadelen op een rij
Voordelen van de nachttrein:
- Het is vaak goedkoper.
- Lekker in slaap gewiegd worden – veel mensen zeggen dat ze heerlijk kunnen slapen in de trein, alsof je een baby’tje bent dat in slaap wordt gewiegd. Ik ben 1 van die mensen. ;-)
- Je reist met 1 vervoersmiddel, lekker overzichtelijk.
- Je blijft gewoon aan land (vind ik persoonlijk een voordeel, ik vind de cadans van een trein prettiger dan dat van een boot – hoewel je op de nachtboot niet snel zeeziek wordt hoor!)
- Overdag ontspannen uit het raam staren, of natuurlijk gewoon werken, films kijken of een boek lezen. Toegegeven, die laatste dingen kunnen ook op de boot.
- ’s Morgens reis je over de Oresundbrug, de brug tussen Denemarken en Zweden. Gaaf uitzicht!
Voordelen van de combinatie trein + nachtboot:
- Meer luxe en comfort. In de trein slaap je in een eenvoudige couchette die je deelt met andere reizigers – tenzij je geld hebt voor een privéruimte met luxe bed natuurlijk, want dat kan ook! Op de nachtboot heb je altijd je eigen hut, met ‘normale’ bedden, een badkamer en televisie. Het is eigenlijk een soort hotelkamer.
- Je kunt ’s morgens douchen.
- Je nacht duurt langer; je bent op de boot van 17.30 uur tot ongeveer 9.00 uur de volgende ochtend. De trein vertrekt om 23.59 uur uit Hamburg en komt 7.30 aan in Malmö.
Slapen in de nachttrein van Snälltåget … Hoe werkt dat?
Laten we inzoomen op het moment dat je in Hamburg bent en de trein het perron binnenrijdt. Je kijkt dan op je ticket in welk treinstel je zit. De nummers staan aangegeven op de deur van elk treinstel.
Je stapt in en zoekt jouw slaapcoupé (de nummers staan op de deur van elke coupé). Heb je weinig geld, dan kun je er overigens ook voor kiezen om een stoel te boeken in plaats van een couchette – scheelt zo’n 50-60 euro!
Je zegt hallo tegen je eventuele medereizigers. Ik reisde in een coupé met 3 andere vrouwen. In de coupé is plek voor 6 mensen, maar ik heb tot nu toe in nachttreinen maximaal 3 medereizigers gehad. Soms maak je een kort babbeltje, verder doet iedereen z’n eigen ding. Prima en rustig volk, in mijn ervaring.
Je bergt je tas op (daar is plek voor in de coupé) en maakt je bed op. Op elk bed ligt een schoon setje beddengoed: hoeslaken, deken, dekbedovertrek, kussen met sloop.
In een couchette kunnen de bedden overdag worden opgeklapt zodat het bankjes zijn. Dus eventueel klap je ze eerst nog naar ‘bed-stand’. Een conducteur kan je hier ook mee helpen.
Vlak na vertrek komt de conducteur sowieso langs om je vervoersbewijs te controleren. Hij of zij meldt ook dat er paspoortcontrole is bij de Deense grens; slim dus om je paspoort vast in de buurt te houden. Dan hoef je ’s nachts niet te zoeken in het donker.
Je kleedt je om, poetst je tanden bij het wc-hokje in de gang en kruipt lekker in bed. Nog even de wekker zetten (tenzij je er pas in Stockholm uit hoeft) en dan lekker slapen!
’s Morgens kun je ontbijt halen in de restauratiewagon. Of neem gewoon zelf broodjes mee. :-) Je stapt uit en vervolgt je reis. Easy as that!
Wat wil ik nog meer weten voordat ik boek/vertrek?
Een paar pro-tips:
- Boek je treinen op tijd! Nachttreinen zijn hartstikke populair, en ze raken dan ook vaak uitverkocht.
- Boek je overstap niet te krap. Mijn (heen)reis met de nachttrein verliep precies volgens schema, maar eerder heb ik weleens vertraging gehad met nachttreinen. En ook Deutsche Bahn is niet altijd zo pünktlich als je zou verwachten. Liever een uurtje overbruggen in Hamburg, dan de nachttrein missen!
- Bij je boeking kun je aangeven of je boven- of onderin wilt slapen, of in het midden. Voordeel van onderin: je zit vaak naast een stopcontact en je kunt er ’s nachts makkelijker uit. Voordeel van bovenin: je hebt meer privacy en meer plek voor je bagage (er is daar een aparte uitsparing voor tassen).
- Essentials voor in je koffer/backpack: oordoppen, een slaapmasker, genoeg drinkwater (je kunt het kopen maar dat is duur), washand om je gezicht op te frissen en evt. een klein (reis)handdoekje, powerbank om je mobiel op te laden – hoewel de intercity’s van Deutsche Bahn en SJ overal stopcontacten hebben. Verder natuurlijk een pyjama, tandenborstel en de andere dingen die je ook mee zou nemen als je ergens anders overnacht.
- Doe de bagage die je onderweg nodig hebt, bovenin je tas! De coupé is niet erg ruim, en eindeloos door je spullen graven terwijl je medereizigers op je staan te wachten, is minder ideaal. ;-) Ik doe in mijn grote backpack een kleiner tasje met alle spullen die ik onderweg nodig heb.
Overdag in Zweden met de trein: ruimte, luxe en comfort
Tot zover de nachttrein. Ook de ‘gewone’ treinen in Zweden verdienen aandacht. De intercity’s van SJ zijn namelijk supercomfortabel. Ze zijn doorgaans nieuw en luxe, met lekkere stoelen (altijd een eigen tafeltje), stopcontacten en veel beenruimte. De WiFi is vaak prima.
Kortom, in die treinen kan ik als freelance tekstschrijver heerlijk werken. Op sommige trajecten kon ik zelfs probleemloos een serie streamen op NPO Start!
Vergelijk dat eens met de stress van vliegreizen: half uitgekleed en met al je spullen door de detectiepoortjes, vaak in de rij staan, wachten bij de gate (meestal een zielloze, grauwe plek – op het station zit je bij mooi weer lekker te wachten in de zon!), alweer in de rij om te boarden, krappe stoelen met weinig beenruimte, te weinig plek voor je bagage, nauwelijks personal space …
Nee, doe mij die trein maar. ;-)
Nog meer vragen?
Stel ze gerust! Ik ben groot fan van treinreizen door Zweden – en andere landen in Europa, zoals Italië! En ik help jou ook graag op weg. Plaats een comment onder deze post of mail me (suushi 91 at gmail punt com).
En deel vooral ook je eigen ervaringen!
Geef een reactie