Een treinreis naar Denemarken? Goed plan! Vanuit Nederland gaat er een prima verbinding. Je reist eerst door Duitsland en stapt in Hamburg over op de ICE naar Kopenhagen. Die stopt onderweg in verschillende Deense steden.
Voor B en mij was deze treinreis de eerste keer dat we als gezin naar het buitenland gingen. Kleine M was toen ruim 8 maanden oud. Conclusie: zo’n internationale treinreis met baby is hartstikke goed te doen.
Prettiger zelfs dan met de auto, vermoed ik, want iedereen had veel meer bewegingsvrijheid: M hoefde niet urenlang vast te zitten in de Maxi-Cosi en we konden onderweg voeden en verschonen.
Dit geldt zeker wanneer je door Duitsland reist, want daar hebben veel treinen speciale familiecoupés. De toiletten van de ICE’s hebben zelfs verschoontafels!
Een goede voorbereiding van zo’n reis is wel handig: daarover meer in deze blogpost.
Hoe ga je met de trein naar Denemarken?
De handigste route hangt af van waar je in Nederland instapt. Vaak reis je eerst naar Arnhem. Daar stap je in de regionale trein naar Duisburg (= 1,5 uur). Vervolgens in de ICE naar Hamburg (= 3,25 uur). En tot slot gaat er een directe trein van Hamburg naar Kopenhagen (= 5 uur).
In totaal reis je dus in zo’n 10-11 uur naar Kopenhagen.
Da’s netto reistijd, dus van deur tot deur. Want ja, vliegen is sneller – maar vaak niet zó veel sneller als het lijkt wanneer je een ticket boekt. Want je moet eerst nog naar de luchthaven reizen, daar minimaal een paar uur van tevoren aanwezig zijn, na de landing meestal een tijdje wachten tot je het toestel uit mag, evt. wachten op je bagage en dan nog van de luchthaven waar je aankomt naar de stad… met de trein ben je meestal direct in het centrum van je bestemming (of daar vlakbij).
Anyway! Tussen Hamburg en Kopenhagen kun je ook eerder uitstappen, in een andere Deense stad:
- Kolding (3 uur vanaf Hamburg)
- Odense (3,5 uur)
- Ringsted (4,5 uur)
Wij stapten op de heenweg uit in Kolding (dat was althans de bedoeling, liep ietsje anders). Op de terugweg reisden we vanaf Odense weer naar Nederland. Dat ging vlekkeloos: na een reis van 10 uur kwamen we stipt volgens schema aan in Elst!
Een ander mogelijk reisschema van Nederland naar Hamburg, is via Hengelo en Osnabrück.
➡ Wil je weten wat voor jou de beste route is? Vul je begin- en eindstation in op de website van Deutsche Bahn (bahn.de). Zoek naar de optie met de kortste reisduur en/of de minste overstappen.
De Rail Planner-app van Interrail is ook een handige tool om de verschillende reisopties in kaart te brengen.
En nog een tip: op de website Locomocheap kun je opzoeken wanneer de treintickets naar Kopenhagen (en veel andere steden!) het goedkoopst zijn. Je kunt daar ook een prijsalert instellen. Handig!
Waar boek je een treinreis naar Denemarken?
Dat kan op verschillende manieren:
- Bij Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegmaatschappij
- Bij NS International
- Bij de Treinreiswinkel
- Via ChooChoo, een kleine organisatie die jou al het planwerk uit handen neemt (handig!)
Ken jij nog andere goede aanbieders? Deel ze in de comments!
Je kunt ook overwegen om een Interrail Global-pas te kopen. Daarmee reis je 4 of 5 dagen binnen één maand voor een vast bedrag. Maar dat is voor een treinreis naar Denemarken bijna nooit de goedkoopste optie – tenzij als je ervoor kiest om de reis over meerdere dagen op te splitsen, of als je plannen hebt om nog verder door te reizen, bijvoorbeeld naar Zweden.
Waar je ook boekt: ik raad je sterk aan om altijd zitplaatsreserveringen erbij te nemen. Dat kost zo’n 3 euro per persoon extra, en het verzekert je van een stoel. Zonder reservering loop je de kans dat je – als het druk is in de trein – urenlang moet staan. Niet relaxt.
Vind je het boeken van zo’n treinreis ingewikkeld? Kies dan voor ChooChoo of de Treinreiswinkel, zij helpen je ermee.
Wat kost met de trein naar Denemarken?
De prijzen verschillen natuurlijk per moment. In het algemeen geldt: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper!
Op tijd boeken is sowieso slim wanneer je met een klein kind reist – want per trein zijn er meestal maar een paar familiecoupés. In de ‘gewone’ coupé mag je ook mee hoor ;-), maar die familiecoupés zijn superrelaxt.
Ter indicatie, dit betaalden wij voor deze treinreis (eind mei 2024, geboekt in januari):
- Retour Elst-Kolding, voor 2 volwassenen en 1 baby: 323,20 euro. Dus 161,60 euro per persoon (kleine M reisde gratis).
- Zitplaatsreserveringen voor dit traject: 9,60 euro.
Is dat nou veel of weinig? Dat check je makkelijk bij Locomocheap. Daar zie je in één oogopslag wat een treinticket naar Kopenhagen gemiddeld kost, en hoe die prijs verandert door het jaar heen. Zo weet je dus ook meteen wanneer je je treinticket naar Denemarken het beste kunt boeken.
Overigens kregen wij uiteindelijk vanwege vertraging de volledige heenreis (!) vergoed. Chille meevaller! :-)
De familiecoupé
Oké, nu ga ik inzoomen op treinreizen met een klein kind. Wanneer je met een baby of peuter reist, vul je ook altijd dat kind als 3e (en/of 4e, 5e…) reiziger in. Alleen dan krijg je bij Deutsche Bahn namelijk de optie om een ‘Familienreservierung‘ te plaatsen.
Hiervoor betaal je hetzelfde als voor een ‘gewone’ stoelreservering. Maar nu heb je de optie om een familiecoupé te selecteren. Reis je met een baby, ga dan voor het ‘Kleinkindbereich’, als dat beschikbaar is.
Ik zei het al: zo’n familiecoupé wil je. Het is meestal een afsluitbaar hokje dat je voor jezelf hebt, of deelt met 1 ander gezin. Of het is een grotere coupé speciaal voor mensen die reizen met kinderen.
In zo’n coupé heb je veel minder sociale awkwardness, want je zit letterlijk en figuurlijk in hetzelfde schuitje: iedereen begrijpt dat kinderen (en zeker baby’s) nu eenmaal soms huilen en niet helemaal te managen zijn.
In de familiecoupé is bovendien plek om een paar kinderwagens uit te klappen, zodat je kindje daarin lekker kan slapen.
Dit maakt de reis zoveel chiller!
Disclaimer: wij zaten 1x in een hele volle trein, ook de familiecoupé was toen te vol om je wagen te stallen. Garanties heb je dus niet. Ik zou daarom zelf zeker ook een draagzak meenemen als je kindje daarin slaapt.
Als je je overstap mist, is het natuurlijk de vraag of je in de volgende trein ook een familiecoupé hebt. Dit kun je trouwens ‘on the go’ nog checken in de DB-app (zie hieronder), en als het nodig is maak je last-minute een nieuwe stoelreservering via de app. De kosten daarvan kun je achteraf terugvragen bij DB.
Wat neem je mee voor onderweg?
Met zo’n kleintje is het handig om een paar extra spulletjes mee te hebben, die je reis vergemakkelijken.
Het maakt natuurlijk uit hoe oud je kind is en hoe makkelijk hij/zij onderweg slaapt. In ons geval: kleine M was tijdens deze reis 8 maanden, begon net te tijgeren/kruipen en sliep niet meer zo makkelijk als we onderweg waren. Toch ging het qua dutjes prima. Daar hadden we ons wel op voorbereid.
Dit namen we mee voor tijdens de reis:
- De kinderwagen. Fijne dutjesmobiel! Zeker in combinatie met…
- …2 grote (XL-)hydrofieldoeken. We hingen ze over de kinderwagen als het tijd was voor een dutje, zodat kleine M een beetje kon ontprikkelen. Werkte super. Daarnaast waren de doeken handig als picknickkleed.
- De draagzak. Dit was op de terugweg onze redding voor de middagdut. Kleine M was onrustig en de trein te vol om de kinderwagen uit te klappen. Ik deed haar in de draagzak en ben rondjes gaan lopen door het gangpad. Zo viel ze in slaap en sliep uiteindelijk 1,5 uur – waar we alle drie de rest van de reis van profiteerden. ;-)
- Een washandje in een plastic zakje. Oldskool gouden tip van m’n mama – superfijn om plakkerige eet-handjes mee te poetsen.
- Extra (gewone) hydrofieldoeken, wegwerp-billendoekjes en een paar vuilniszakjes, voor het geval dat.
- Een verschoonmatje (zit misschien al standaard in je luiertas).
- Een paar speeltjes. Hoewel de hele wereld bestaat uit speelgoed voor een (oudere) baby, was het toch fijn om 2-3 speelgoeddingen bij ons te hebben. Vooral het boekje met vilten flapjes zorgde voor veel vermaak. Net als trouwens onze waterfles.
- Daarover gesproken: genoeg water namen we ook mee. Ik ben fan van de literflessen van Nalgene (te koop bij Bever). Wij nemen 3 liter mee en dat gaat altijd op.
- Voldoende eten en snackjes voor onszelf. Want tijdens een lange reis is het éxtra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Zodat jij weer goed voor je kindje kunt zorgen.
Ook voor de rest van je trip zijn er een paar handige items om mee te nemen:
- Wij zijn erg blij met ons opvouwbare Deryan-slaaptentje. Lichtgewicht (weegt maar 1,5 kilo) en je neemt ‘m makkelijk mee, hij past gewoon in onze rolkoffer. Voor kleine M is dit intussen een vertrouwd ‘bedje’. Nieuw zijn ze best prijzig, maar je vindt ze volop op Marktplaats. (Er is een baby- en een peuter-variant. Wij hebben nu de Deryan Baby Luxe, die gaat tot ongeveer 2 jaar.)
- Je hebt ook speciale tuigjes waarmee je van elke stoel een kinderstoel kunt maken. Handig! Kleine M was tijdens deze reis nog iets te klein voor zo’n stoelverkleiner, maar voor onze volgende treinreis (naar Italië) hebben we een MiniMonkey Minichair gekocht op Marktplaats.
- Tot slot namen we de rugdrager (Osprey Poco Plus) mee. Ja, we hadden dus draagzak, kinderwagen én rugdrager mee. Beetje overkill misschien, maar in deze fase vond ik het wel fijn om te kunnen afwisselen, naar gelang de situatie. En die rugdrager was tegelijkertijd de rugzak voor ons eten. Naar Italië gaat de kinderwagen niet meer mee.
Mijn tips voor een treinreis met baby
- Belangrijkste tip: relax!! Je mindset maakt alle verschil. Des te meer omdat je baby jouw spanning haarfijn aanvoelt. Ben jij rustig, dan is je kind ook rustiger. Wij gingen de reis in met een gevoel van: ‘We gaan dit gewoon DOEN en we zien wel hoe ver we komen vandaag. In het ergste geval boeken we onderweg een hotel en reizen we morgenvroeg verder. Het is sowieso een belevenis!’
- Plan ruime overstaptijden. Bij voorkeur minimaal een halfuur. Dit ook ter ondersteuning van punt 1. ;-) Want je wilt ontspannen in de trein kunnen zitten, ook als je wat vertraging oploopt. Bovendien, met de kinderwagen moet je in de lift en daar staat nog weleens een rij. Zeker in Hamburg is het vaak druk.
Tip: bij het boeken kun je een ‘minimale overstaptijd’ aangeven. - Normaliter zeg ik: kies voor een reis met zo min mogelijk overstappen. Want elke overstap is weer gesjouw én een risico dat er dingen misgaan. Maar met een klein kind kan regelmatig een change of scenery juist helpen, qua afwisseling en afleiding. Een reis naar Denemarken met 2-3 overstappen is prima te doen. Het is wel fijn om telkens minimaal 1 uur in een trein te zitten (en maximaal 3-4 uur, zou ik zeggen…hoewel: tegen een directe trein van Nederland naar Kopenhagen zeg ik ook geen nee!).
- Check voordat je boekt welke alternatieve reisopties je hebt, als er een trein uitvalt. Ik controleerde bijvoorbeeld hoeveel ICE’s er per dag van Hamburg naar Kopenhagen gaan (ongeveer elke 2 uur gaat er eentje). En ik checkte ook hoe we in Hamburg zouden komen als we in Duisburg de overstap zouden missen. Sommige treinen rijden maar een paar keer per dag, prettig om van tevoren te weten en eventueel je reisplan op aan te passen.
Stel dat jouw laatste trein maar 2 keer per dag gaat, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om eerder in het traject meer speling in te bouwen. Zodat je die laatste trein sowieso haalt.
Dit ‘checken’ doe ik overigens gewoon in de DB-reisplanner. Ik vul dan Hamburg-Kopenhagen (of een ander deeltraject) in op de reisdatum. En nogmaals: vind je dit te veel uitzoekwerk, boek dan via een aanbieder die dat van je overneemt. - Download voor vertrek de app van Deutsche Bahn (DB Navigator). En check tijdens de reis af en toe of alles volgens plan verloopt. Dankzij deze app kwam ik er onderweg naar Hamburg al achter dat onze aansluiting daar gecanceld was. Dat gaf ons rustig de tijd om na te denken over een alternatief. De app heeft trouwens ook je digitale treinticket.
- Duitse treinen hebben in principe stopcontacten, maar een powerbank in je tas stoppen kan nooit kwaad.
- Pak je bagage zo licht en handzaam mogelijk in. Voor deze reis – en onze toekomstige treinreizen – schaften we twee fijne Eastpak-rolkoffers (maat M) aan. Daar past aardig veel in en tegelijkertijd zijn ze niet té groot en lomp. Daarnaast hadden we een rugzak met eten, onze paspoorten, e-readers en andere spulletjes waar we onderweg makkelijk bij wilden kunnen, de rugdrager (waar ook eten en drinken in zat) en de luiertas.
- Nogmaals: treinreizen is véél chiller als je je kunt overgeven aan de reis, en je meebeweegt met wat er op je pad komt. Als het financieel haalbaar is voor je, reserveer dan een potje voor onvoorziene kosten – zoals nieuwe stoelreserveringen of een extra hotelovernachting. Persoonlijk geeft dit mij rust: if all else fails, dan regelen we het ook wel. Overigens: loop je veel vertraging op, dan kun je vaak geld terugkrijgen (zie hieronder).
Toch vertraging? Vraag je geld terug
Enige nadeeltje van treinen door Duitsland is momenteel dat Deutsche Bahn de afgelopen jaren niet zo’n goede reputatie heeft. Treinen zijn vaak vertraagd, soms zijn er ineens stakingen. Of er is ander gedoe aan het spoor, zoals in ons geval uitgelopen werkzaamheden.
Het helpt om dit van tevoren te weten: stel je erop in dat je treinen niet helemaal op tijd zullen rijden, dan ben je blij verrast als dat tóch gewoon het geval is. :-) Want, ter nuancering van het bovenstaande: onze heenreis verliep (op de laatste gecancelde trein na) vlekkeloos, en ook op de terugreis reed alles keurig op tijd.
Wat óók helpt: Deutsche Bahn is hartstikke coulant met het geven van compensatie bij vertraging. Kom je meer dan 60 minuten later op je eindbestemming aan, dan kun je al een claim indienen.
Geld terugvragen bij Deutsche Bahn doe je via hun website of app. Nadat je tickets hebt geboekt, zie je in het overzicht van je reizen een knop ‘Compensatie aanvragen’ (of iets in die richting). Daar vul je de gegevens in. Ik gaf aan dat we door de gecancelde trein onze eindbestemming niet gehaald hebben – en kreeg binnen een week de volledige heenreis teruggestort. Toch fijn.
En nu jij!
Zo,heb je al zin gekregen in die treinreis naar Denemarken? Of ben je zelfs al op pad geweest? Stel gerust je vragen, of deel jouw ervaring onder deze blogpost. Vind ik leuk!
Geef een reactie