Skip to content

Hardlopen: nieuwe plannen!

De halve marathon is alweer een paar weken voorbij en zoals ik van de week al schreef, heeft het hardloop-herfstseizoen nu echt z’n intrede gedaan: lange mouwen en lopen in het donker.

Dus wat zijn op hardloop-gebied m’n plannen voor de komende maanden?

Ik loop graag met een doel, het voelt fijn om ergens ‘naartoe’ te werken. Bovendien zorgt een wedstrijdinschrijving – en het liefst een beetje een uitdagende – ervoor dat ik daadwerkelijk DE DEUR UIT ga, wanneer ik daar eigenlijk geen zin in heb. En dat ik tijd maak voor hardlopen, in plaats van ‘dringender’ zaken steeds voor te laten gaan.

De verleiding is dan ook groot om me meteen in te schrijven voor een nieuwe halve marathon. Ik vind het een fijne afstand; niet té ver (al dacht ik daar een jaar geleden anders over, ha!, zie hoe je perspectief verandert…) en wel ver genoeg om enigszins getraind te moeten blijven.

MAAR EERST FF EEN WEDSTRIJD-WEEEKEND

Heel lang hoef ik gelukkig niet te wachten op een nieuwe uitdaging. Op 19 én 20 november loop ik namelijk in Nijmegen. De avond van zaterdag de 19e is de Zevenheuvelennacht, 7 kilometer die ik vorig jaar ook liep. Dat was zó leuk en sfeervol dat Chaim en ik ons dit jaar meteen weer inschreven zodra dat kon.

En stiekem had ik toen al een groter plan in mijn hoofd… De Zevenheuvelenloop zelf, de volgende dag, wil ik namelijk ook best graag lopen. Maar ja, da’s dan wel meteen vijftien kilometer over, inderdaad heuvels.

Onmogelijk is het niet. Sterker nog, vorige winter liep ik al eens op zaterdag 7 en zondag 15 kilometer, omdat dat toevallig zo uitkwam. En toen vorige maand tijdens de lunch het gesprek op de Zevenheuvelenloop kwam, begon het bij mij meteen te kriebelen En waarom zou ik mezelf tegenhouden? De dag na de halve marathon van Eindhoven schreef ik me in. Let’s do this!

Mijn plan is om de 7 km op snelheid te lopen; ik wil graag mijn PR van vorig jaar (38:23 min) verbeteren, al wordt dat best een opgave. De 15 km wil ik dan gewoon lekker lopen, zonder eindtijd in gedachten.

EN DAARNA?

Tja, een race in november helpt me nog steeds niet fit de winter door. Om te voorkomen dat ik de komende maanden in een couch potato verander, kan ik me volgens mij het beste gewoon weer inschrijven voor een halve marathon in het voorjaar.

Ik zou graag eens de halve marathon van Berlijn lopen; die is op 2 april 2017. Een weekendje heen-en-weer zou best kunnen, maar toen ik het eens ging checken zag ik dat bijna alle startbewijzen al uitverkocht zijn. Alleen de ‘duurste’ set (50 euro) zijn nog over en dat vind ik toch wel wat veel, zeker als je bedenkt dat ik dan ook nog reis en verblijf moet betalen. (Ik spaar nu voor mijn reis naar Cuba in januari..)

In december is natuurlijk ook weer de Bruggenloop van Rotterdam, vorig jaar mijn eerste 15 kilometer-wedstrijd. En dan is er in januari de halve marathon van Egmond aan Zee, die berucht is om z’n niveau: de eerste zeven kilometer gaan over het strand, daarna ga je kilometers omhoog-omlaag door de duinen en begin januari is het aan zee vaak guur, winderig en nat.

En zei ik niet dat ik graag de CPC-loop (12 maart 2017) nog een keer wilde lopen?

Tja, ‘gewoon alles doen’ is hierin helaas geen optie. Ik zal moeten kiezen – maar zoals je al zou vermoeden, ben ik er nog niet uit. De Bruggenloop wordt het dit jaar in elk geval niet, heb ik besloten; ik loop hem graag nog eens, maar december zit dit jaar al zó vol met van alles dat het dan een beetje veel wordt.

INTUSSEN IS KOU NATUURLIJK GEEN EXCUUS…

..om op de bank te blijven hangen. Fair enough, ik werk deze maand gemiddeld 45 uur in de week en daar bovenop zit ik nog 10 uur in de trein. Dus misschien moet ik op hardloopgebied niet té veel van mezelf eisen. Tegelijkertijd merk ik hoezeer ik het lopen nodig heb om me goed te voelen, te ontstressen en m’n energieniveau hoog genoeg te houden.

Dus net als vorige winter spreek ik met mezelf af dat ik élke week in elk geval twee keer een rondje ga lopenDrie keer is nog beter eigenlijk, maar ervaring leert dat die derde keer er soms bij inschiet (en als je de lat lager legt kun je sneller tevreden zijn, want weer motiverend werkt!).

Plan is dus om in elk geval één doordeweekse avond en één keer overdag in het weekend m’n loopschoenen aan te trekken. Dit ‘winter-ritme’ heeft zich voor mij vorig jaar bewezen als haalbaar doel. En voor die tweede keer doordeweeks geef ik mezelf dan in gedachten veel BONUS-CREDITS (wat dat zijn? geen idee, maar CREDITS zijn awesome).

Goed, vanavond ga ik dus weer. Morgen – misschien – ook en in elk geval zaterdag weer. Ik heb er zin in, op naar die (dubbele) Zevenheuvelenloop…

Tot slot, om af te sluiten met iets leuks: zaterdagmiddag rende ik plots zomaar een PR op de 10KM. Dat was meer dan een jaar geleden!

pr10km
En nu nog leren deze snelheid 21.1 km lang vol te houden…als ik dát kan, loop ik een halve marathon onder de twee uur. Je moet immers altijd blijven dromen…

 

 

 

2 reacties

  1. Ha Suus!

    Mooie verslagen en mooie plannen! Nog mooier om te zien dat ook jij sterk durft te zijn, dat je allemaal dingen doet waar je eerst alleen over droomde. Geeft vertrouwen in het lichaam en het leven, toch?

    Waarom geen klein loopje in de buurt? Of in een verre afgelegen buurt waar je dan wellicht een paar vrienden mee naartoe sleurt? Mijn ervaring is dat juist die lokale loopjes heel persoonlijk en fijn zijn. Of een trailrun. (De N70-joepieloop!) Of als je eens met triathlon wil beginnen… Maar pas wel op want al dat sporten is ook heel verslavend. ;)

    Liefs, Loes

  2. Tof Suus! Veel succes in de Nijmeegse heuvels :-)

    Wat ik zo goed vind aan de wedstrijden in Nijmegen (zoals de Stevensloop en Zevenheuvelenloop), is dat er geen shirt verplicht is en je zelfs korting krijgt als je geen medaille hoeft. In het kader van milieubewust omgaan met materialen (en wellicht ook in het kader van minimalisme…). Echt klasse!
    Ben dus stiekem wel benieuwd of jij een medaille geweigerd hebt hihi.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.