Skip to content

#SUMMERRUNNING: ik geloof dat de knop om is

In de winter maakte ik mezelf graag wijs dat “hardlopen in de zomer toch veeeeel makkelijker is, want dan is het warm en licht buiten”.

Dat bleek dus een gevalletje zelfoverschatting.

Want ja, de zomer is natuurlijk óók de tijd van terrasjes in de zon. Van wijntjes op het balkon. Van tonnen energie om ‘s avonds nog van alles af te spreken met vrienden. En natuurlijk van weekenden/weekjes weg, de tijd van vakantie.

Er is, kortom, ontzettend veel afleiding en áltijd wel een reden te bedenken om niet te gaan rennen.

Natuurlijk zijn er ook altijd redenen te bedenken om wél te gaan - dit uitzicht bijvoorbeeld. Het is maar waar je de focus op legt, hè...
Natuurlijk zijn er ook altijd redenen te bedenken om wél te gaan – dit uitzicht bijvoorbeeld. Het is maar waar je de focus op legt, hè…

Sterk & energiek

Maar ja hè, na een rondje hardlopen voel je je wél altijd kiplekker (zomer of winter!). En je de rest van je tijd sterk & energiek voelen is ook wat waard. Bovendien: al die lekkere stokbroodjes-in-het-park en ijsjes-in-de-stad zijn leuk, maar het is ook wel fijn om je eind augustus niet te voelen als een opgeblazen zeekoe.*

En had ik al gezegd hoe móói de zomerochtenden en – avonden zijn, buiten in de velden?

Aangezien de halve marathon nog minder dan  TWEE MAANDEN van me verwijderd is, werd het de hoogste tijd om eens een wat serieuzer plan de campagne maken.

Nu houd ik me nooit aan superstrakke schema’s – daar raak ik alleen maar gefrustreerd en chagrijnig van en het moet wel leuk blijven – maar een paar richtlijnen kunnen geen kwaad.

kilometers2

Rondje Singel

Dus nadat ik vorige week ietwat paniekerig schreef dat ik nog maar 3 kilometer had gelopen deze maand, gaf ik mezelf een figuurlijke schop onder m’n kont. Drie trainingen in de week wil ik vanaf nu weer doen, grofweg als volgt:

  • 1x een ‘rondje Singel’ om het centrum van Utrecht heen, à 7,5 km (met een uitschieter naar 9 km als ik de smaak te pakken heb, zoals gisteren!)
  • 1x een kort rondje van 2-4 km
  • 1x een duurloop langer dan 10 km (en in elk geval nog een keer 15, 16, 18 en 20 kilometer lopen)

De allerbeste manier om mezelf naar buiten te schoppen, blijkt hardloopdates plannen om samen te lopen. Vorige week liep ik twee keer een lang stuk – met Eline en met Chaim – en gisteren liep ik samen met Myrthe een rondje Singel. Nu staat de maandteller ineens op ruim 48 kilometer!

kmprivacy
Op de vroege zaterdagochtend ging ik om 8:00 uur (!) de deur uit om samen met Eline 15 kilometer te lopen. Het werden er 17, want soms heb je van die dagen waarop alles meezit. En wat is dat lekker lopen langs het kanaal!
lentkm
Samen met Chaim liep ik in Lent (bij Nijmegen) 12 kilometer op een zonnige woensdagavond. Mijn app deed in het begin een beetje raar, dus hier de laatste kilometers. ;)

Goed, ik lig dus *eindelijk* weer een beetje op schema. De knop is om, geloof ik. En dat voelt eigenlijk best ontzettend lekker. Ja, natuurlijk had ik na die 17 kilometer de rest van de dag zere benen. Maar een dag later voelde ik me alweer helemaal hersteld.

Langzaam borrelt er iets op dat ik eigenlijk niet meer had verwacht: best wel veel zin in die halve marathon. Doel voor deze maand: de 100 kilometer aantikken.

Want kom op jongens, de zomer is nog laaaang niet voorbij. En het is een heerlijke tijd om te lopen. Dus, doe je mee met #SUMMERRUNNING?

 

* Niets ten nadele van zeekoeien natuurlijk!

 

 

One Comment

  1. Yes, ik ren ook lekker de zomer door! Ik wil ook graag de halve marathon in Eindhoven lopen, dus ik ben al een paar weken lekker aan het trainen. De 17 km heb ik nog niet aangetikt, maar voor dit weekend staat er een rondje van 15 km op de planning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.