Zo nu en dan hoor ik iemand zeggen: de blogwereld is dood. Ik wil daar even op reageren.
Wie al een tijdje vertoeft in dit wereldje, zal het niet zijn ontgaan dat het bloglandschap met de jaren nogal is veranderd. Vroegah zaten we gezellig met z’n allen op web-log en punt.nl – beide zijn inmiddels ter ziele. Sommige bloggers hadden een eigen gratis domein, eindigend op .tk. Rond 2007/2008 begonnen steeds meer blogs te verhuizen naar een ‘echt’ .nl of .com-adres – zelf maakte ik in 2009 Suushi.nl aan als opvolger van vik.web-log.nl.
In die tijd deelde je je blog vooral op Hyves. Maar toen kwamen Facebook, Instagram en Twitter, en dat had een behoorlijke impact. Ineens kon je véél meer mensen bereiken buiten je eigen netwerk. Cool!
Parallel daaraan groeiden wij bloggers op. We gingen studeren, kregen banen – en begonnen te beseffen dat al dat online publiceren best wat tijd en energie kost. Tegelijkertijd realiseerden pr- en marketingbureaus zich wat voor goudmijn bloggers (en vloggers) zijn: vrolijke, spontane, likeable mensen met een trouw publiek, dat zich maar wat graag laat inspireren slash beïnvloeden.
De influencer was geboren.
Van hobby naar werk
Ik maak even een sprongetje naar 2020. Ja, een deel van de blogs is gecommercialiseerd en hangt aan elkaar van de ‘samenwerkingen’, of de auteur ervan is overgestapt naar YouTube. Een ander deel is groot geworden én blogt nog steeds vanuit het hart (denk aan Merel en Lianne).
Daarnaast zijn er tegenwoordig legio blogs met een uitgedacht concept, die volledig gewijd zijn aan één thema – dat laatste vindt Google prettig, en is dus goed voor je bezoekersaantallen. Hartstikke mooi, want SoChicken, PorteRenee, Schrijfvis en Japke Janneke – om er maar een paar te noemen – hebben op die manier van een hobby hun werk kunnen maken.
Toch is dat slechts een deel van het verhaal.
We zijn er nog
Natuurlijk, sommige bloggers van toen zijn gestopt. Maar daar staat tegenover dat er ook nieuwe auteurs bij zijn gekomen. Blogs met hersenspinsels, dagboekstukjes, mijmeringen en posts over onderwerpen die de auteur op dat moment bezighouden – of dat nu vegan bakken, moederschap, klimaatverandering of geld besparen is.
Misschien, denk ik wel eens, zijn lezers tegenwoordig sneller afgeleid door sociale media – de frontlinie van het internet waar influencers de boventoon voeren en SEO-geoptimaliseerde jongens en meisjes vechten om de aandacht. Wellicht is dat de reden dat ze minder snel terechtkomen bij de hoekjes van het internet waar je actief naar moet zoeken – maar die óók de moeite waard zijn.
Ik wil maar zeggen: de blogwereld is níet dood. Integendeel. Juist de laatste tijd – nu ik weer meer tijd besteed aan Suushi en ook weer meer andere blogs lees – (her)ontdek ik allerlei fijne bloggers.
Ik deel er graag een paar met je:
- Mille Pagine volg ik al jaren, schrijft niet altijd evenveel maar als ze dat doet is dat altijd goed.
- Des kennen jullie vast al, ik link vaak genoeg naar haar. ;-)
- Voor Loes geldt hetzelfde.
- Vijf koffie graag-auteur Lisa heeft net haar eigen boek uit en gelukkig schrijft ze ook nog regelmatig leuke blogjes.
- Avonlou lees ik sinds kort, net als The Monkey and The Elephant.
- Kleine Atlas vind ik ook heel fijn.
- Ashley Lynn schrijft sinds kort ook weer wat (en maakt daar prachtige foto’s bij).
- Annelies reageert hier regelmatig en heeft zelf ook een leuke blog.
- En ik ben ook nog altijd een trouw lezer van de (wat minder kleine) Annemerel.
Dit lijstje is natuurlijk niet compleet. Ongetwijfeld ben ik een aantal bloggers vergeten – of zijn er schrijvers die tot nu toe aan m’n aandacht zijn ontsnapt. Dus ik ben benieuwd naar jouw tips: wie lees jij graag?
Geef een reactie